Witam. Materiał tutaj zawarty UZUPEłNIA wiedze książkową- jeśli poprzestaniecie na nw. zagadnieniach- wiedza uzyskana będzie niepełna.
Przed każdym wyjściem z portu zawsze należy:
- Sprawdzić stan techniczny jachtu – zawleczki, ściągacze, ster, olinowanie stałe i ruchome, instalacje, sprawność silnika, szczelność jednostki etc..
- Sprawdzić wyposażenie ratunkowe –ilość kół ratunkowych, kamizelek etc.
- Sprawdzić środki ppoż. – gaśnice, koce azbestowe, wiadro
Nowa załoga musi przejść podstawowe przeszkolenie z zakresu bezpieczeństwa:
- Zasady poruszania się na jachcie – jedna ręka dla jachtu, druga dla ciebie;
- Posługiwanie się środkami ratunkowymi i ppoż.,
- Zagrożenia na jachcie
- Zachowanie się w przypadku wywrotki, wypadku
Instalacja gazowa
- Propan butan – cięższy od powietrza – zbiera się w zęzie
- Przechowywanie butli – dobrze wentylowana bakista na zewnątrz jachtu
- Zapalanie – odkręcić butlę, zapalić zapalniczkę, na końcu odkręcić kurek
- Gaszenie – najpierw zakręcić butlę, wypali się gaz z przewodów
Instalacja wodna
·
Zawory odpływowe – pamiętać o zamykaniu, w przechyle woda może się cofać.
Instalacja paliwowa i silnik
Silnik zaburtowy
·
kanistry przechowywać należy w wentylowanej bakiście
·
opary benzyny wysoce wybuchowe
·
silnik ze zbiornikiem zewnętrznym – kontrola szczelności przewodów paliwowych
·
kontrola chłodzenia
Silnik zabudowany/stacjonarny
·
możliwość przedostawania się spalin do wnętrza jachtu
·
kontrola układu wydechowego / wentylacji komory silnika
·
opary oleju napędowego (silnik stacjonarny)
·
kontrola chłodzenia Benzynowy silnik zaburtowy
Środki asekuracyjne
·
Kamizelka asekuracyjna
·
Szelki asekuracyjne
·
Siatka na relingu
·
Lajf lina (jack stay)
Środki ratunkowe
·
Koło ratunkowe
·
Kapok (pas ratunkowy)
·
Kamizelka ratunkowa
·
Tratwa (jachty morskie)
Wywrotka – stawianie jachtu
·
Zabezpieczyć jacht przed zrobieniem „grzyba”
·
Zrzucić żagle – możliwie szybko, tak by liklina nie zdążyła napęcznieć
·
Uszczelnić otwory poniżej linii wodnej – wypływki, skrzynia mieczowa
·
Obrócić jacht masztem pod wiatr – ułatwienie stawiania
·
Cała załoga na miecz, ciągnie za fał grota
·
Uwaga na przerzucenie jachtu na drugą stronę
·
Wolne środki ratunkowe pod pokład – zwiększenie wyporności jachtu
·
Wypompować wodę – wiadra, pompy zęzowe,
·
Kontynuować żeglugę :-)
Awarie jachtu
Przeciek
·
Lokalizacja przecieku
·
Ocena możliwości naprawy
·
Użycie możliwych środków do zabezpieczenia (rąbanie szafek, zatykanie
szmatami, ubraniami, materacami…, owinięcie kadłuba żaglem)
·
Kurs w kierunku najbliższego brzegu
Awarie olinowania i żagli
·
Uszkodzenie olinowania stałego - natychmiastowa reakcja na uszkodzenie:zmiana kursu na taki, przy którym uszkodzona lina nie pracuje lub jest minimalnie obciążona; próba naprawy lub zastąpienie liną zastępczą
·
Uszkodzony żagiel – zrzucenie i kontynuacja żeglugi na pozostałych żaglach; w miarę możliwości zaszycie uszkodzenia
·
Awaria szotów – szoty grota – uwaga na bom! – ustawienie jachtu do baksztagu, założenie topenanty, zrzucenie pracującego grota, unieruchomienie bomu w osi jachtu, próba naprawy szotów, postawienie żagla
·
Awaria szotów – szoty foka – zgaszenie żagla, zrzucenie,
·
Pęknięty fał
·
grota – UWAGA NA SPADAJĄCY BOM (mimo wszystko mało prawdopodobne, żagiel prawdopodobnie zakleszczy się w likszparze)
·
foka – żagiel prawdopodobnie sam spadnie (przynajmniej częściowo)
·
naprawa – założenie fału zastępczego lub użycie topenanty
Awaria masztu
·
Sprawdzić czy nie doszło do obrażeń załogi
·
Zabezpieczyć kadłub przed uderzeniami złamanej części masztu
·
Usztywnić pozostałą część (stojącą)
·
Spróbować postawić małego foka lub żeglować na silniku do brzegu
Awaria steru
·
Uszkodzenie rumpla – pracą żaglami należy doprowadzić do kursu na wprost, tak by na ster działały minimalne siły, następnie podjąć próbę naprawy rumpla
·
Uszkodzenie płetwy sterowej – trzeba próbować wykonać ster awaryjny (np. z pagaja, drzwiczek szafy itp.) lub zastosować sterowanie awarynje (np. przy użyciuwiadra na linie). Ważna jest umiejętna praca na sterze.
·
W przypadku niemożności naprawy steru i możliwości sztrandowania na niebezpiecznym brzegu (mieliźnie) należy jak najszybciej wezwać na pomoc jachty znajdujące się w pobliżu lub jednostki ratownicze
Sztrandowanie i mielizna
·
Sztrandowanie – kontrolowane wejście na mieliznę, brzeg np. w celu
ochrony cięknącego jachtu przed zatonięciem
·
Bezpieczne sztrandowanie przeprowadzić można tylko na miękkim
dnie (piach, muł, szuwary)
·
Jacht należy przygotować do sztrandowania (podniesienie miecza,
zluzowanie kontrafału płetwy sterowej)
Wejście na mieliznę
·
Przy dużej prędkości jachtu możliwe duże uszkodzenia (połamany
miecz, rozszczelniona skrzynia mieczowa, płetwa sterowa; przy kamienistym dnie możliwe uszkodzenia kadłuba)
·
Przy małej prędkości – sytuacja mniej niebezpieczna, szczególnie gdy dno jest miękkie
Mielizna
Mielizna nawietrzna
- Podnieść miecz, wybrać silnie żagle, jacht sam powinien zejść z mielizny
- Można próbować przebalastować kadłub na zawietrzną
- W razie potrzeby odepchnąć się od dna pagajem lub bosakiem, użyć
silnika - Oddalić się od mielizny kontrkursem, minąć ją w bezpiecznej odległości
Mielizna zawietrzna
·
Sytuacja groźniejsza – wiatr i fale wpychają jacht na mieliznę
·
Zrzucić żagle, rzucić kotwicę z rufy, dopiero podnieść miecz,
odepchnąć się pagajami lub wycofać przy pomocy silnika
·
W przypadku problemów wywieźć kotwicę możliwie daleko za rufę,
przechylić jacht
·
W przypadku niepowodzenia wezwać pomoc z zewnątrz
Holowanie
·
Hol musi zapewniać bezpieczeństwo obu jednostek – odpowiednia
długość holu, łatwość oddania
·
Bezpieczna prędkość – zapewniająca manewrowość i możliwość
wyhamowania
·
Montaż holu w miejscu zapewniającym sterowność jachtu (blisko osi
obrotu, np. stopa masztu)
Pożar
·
Przyczyny: niedbałe obchodzenie się z instalacjami jachtowymi, wady w
instalacjach, zaprószenie ognia (np. papierosem)
·
Gaszenie: przy pomocy gaśnic i inne przeznaczonego do tego celu sprzętu.
·
Nie należy gasić wodą lub pianą urządzeń i instalacji elektrycznych
W zależności od miejsca pojawienia się ognia obrać odpowiedni kurs względem wiatru:
- Ogień na dziobie – kurs pełny,
- Ogień na rufie – kurs ostry,
- Ogień na śródokręciu – półwiatr,
- Natychmiast ewakuować z zagrożonego obszaru gaz, pirotechnikę i
paliwo (w szczególności benzynę)
- Płonące ubranie na człowieku – najlepiej wskoczyć do wody, w razie
braku możliwości zdusić ogień kocami. Nie zdejmować ubrań, może dojść
do rozprzestrzenienia się ognia i dodatkowych poparzeń! - Gaszenie we wnętrzu jachtu może ułatwić zamknięcie klap i włazów –
uwaga na możliwość zaczadzenia!