Co należy umieć- wytyczne egzaminacyjne

Założenia wstępne

    1. Egzamin z przedmiotu "Manewrowanie jachtem" obejmuje:
      1. manewrowanie jachtem pod żaglami i silnikiem
      2. pracę w charakterze członka załogi
      3. umiejętność dowodzenia i kierowania załoga .
    2. Umiejętność manewrowania jachtem należy sprawdzić:
      1. przy sile wiatru 2-6 B .
      2. na akwenach śródlądowych lub morskich osłoniętych
    3. Umiejętności należy sprawdzić dla żeglarza jachtowego - na jachcie kabinowym o powierzchni pomiarowej żagli nie mniej niż 16 m2 lub na jachcie dwumasztowym, natomiast dla sternika jachtowego - na jachcie kabinowym o powierzchni pomiarowej żagli powyżej 30 m2 lub na jachcie dwumasztowym o nie mniejszej powierzchni żagli.
    4. Na oba stopnie obowiązują sprawdzenie umiejętności manewrowania jachtem żaglowym o długości pomiarowej > 5 m, pod silnikiem pomocniczym.
  1. Zakres wymagań
    1. Zdający powinien wykonać wszystkie manewry podstawowe oraz przynajmniej dwa dowolnie wybrane przez komisję egzaminacyjna manewry dodatkowe.
    2. Manewry podstawowe:
        1. zwrot przez sztag
        2. zwrot przez rufę
        3. manewr "człowiek za burta"
        4. odejście i dojście do nabrzeża

        Manewry dodatkowe:

        1. dojście do boi
        2. odejście od boi
        3. stawanie na kotwicy
        4. odejście z kotwicy
        5. refowanie
        6. praca cumami
      • W odniesieniu do pracy w charakterze załogi należy sprawdzić umiejętności:

      1. reagowania na przechyły jachtu (balastowanie) bez polecenia prowadzącego,
      2. prowadzenia foka w stosunku do kierunku wiatru i ustawienia grota,
      3. zachowania się w czasie alarmu "człowiek za burta"
      4. prawidłowego wykonywania poleceń prowadzącego jacht
      5. prawidłowego odpowiadania na komendy
      6. utrzymywania klaru jachtu w czasie pływania i postoju
    3. W odniesieniu do dowodzenia i kierowania załogą należy sprawdzić umiejętności wydawania komend i poleceń oraz ich egzekwowania i wykonywania we właściwym momencie.
    4. Komisja Egzaminacyjna może, jako uzupełnienie egzaminu praktycznego, sprawdzić znajomość zasad wykonywania manewrów wymienionych w pkt. II.1.
  2. Kryteria oceny
    1. Stosuje się sześciostopniowa skalę ocen:
      1 - niedostatecznie,
      2 - miernie,
      3 - zadowalająco,
      4 - dobrze,
      5 - bardzo dobrze,
      6 - celująco.
    2. Ocena końcowa z przedmiotu "manewrowanie jachtem żaglowym" obejmuje wszystkie elementy wymienione w pkt. I.1 ; ocena niedostateczna z jednego z tych elementów powoduje ogólna ocenę niedostateczną.
  3. Definicje
    1. Za właściwe wykonanie komend i poleceń rozumie się także umiejętność samodzielnego wykonania wszystkich czynności, których wymaga żegluga i manewry danym jachtem. ,
    2. Komisja egzaminacyjna decyduje o tym, czy manewr był lub jest bezpieczny
    3. Za prawidłowe wykonanie manewrów pod żaglami uważa się: ,
      1. zwrot przez sztag
        • gdy jacht zmienił hals z kursu bajdewind do. kursu bajdewind nie tracąc zdolności manewrowej,
      2. zwrot przez rufę
        • gdy jacht zmienił hals z kursu baksztag do kursu baksztag,
      3. "człowiek za burtą"
        • gdy podjęto "człowieka" w czasie nie dłuższym, niż 3 minuty na jachcie mieczowym, lub 5 minut na jachcie balastowym albo dwumasztowym i zachowano następujące warunki:
        • ogłoszono alarm "człowiek za burta" i wyznaczono obserwatora,
        • wyrzucono koło lub inny środek ratunkowy, tak aby znalazł się po nawietrznej "człowieka".
        • podejście do "człowieka" odbyło się właściwa burtą, na kursie bajdewind, z prędkością ok. 1 węzła,
      4. odejście od nabrzeża
        • przy wietrze odpychającym, gdy manewr wykonano przy użyciu żagli,
        • przy wietrze dociskajacym, gdy manewr wykonano przy użyciu żagli, wioseł, cum kotwicy, dojście do nabrzeża
        • przy wietrze odpychającym, gdy jacht zatrzymał się we wskazanym przez komisję egzaminacyjna miejscu, w odległości nie większej, niż skuteczna długość bosaka
        • przy wietrze dociskającym, gdy zastosowano manewr asekuracyjny, wiosła, boja
      5. dojście do boi
        • jeżeli jacht zatrzymał się w linii wiatru w odległości skutecznego zasięgu ręki lub bosaka, a boja znajduje się przed dziobem lub do wysokości want
      6. odejście z boi
        • jeżeli jacht po postawieniu żagli i oddaniu cum położył się na halsie podanym przez komisję egzaminacyjna.
      7. stawanie na kotwicy jeżeli manewr wykonano następująco:
        • przygotowano dostateczna długość łańcucha lub liny kotwicznej;
        • rzucono kotwicę przy nieznacznym posuwaniu się jachtu do przodu z jednoczesna cyrkulacja, lub po całkowitym wytraceniu prędkości i rozpoczęciu biegu wstecznego;
        • łańcuch lub linę luzowano w miarę dryfu jednostki;
      8. odejście z kotwicy
        • jeżeli po wyrwaniu kotwicy jacht położył się na hals podany przez komisję egzaminacyjna.
      9. refowanie
        • jeżeli refowanie wykonano w sposób wynikający z istniejących na jachcie urządzeń i z zachowaniem zdolności manewrowej jednostki.
      10. wykazano umiejętność manewrowania jachtem, dojścia i odejścia od pomostu na silniku.
    4. Uwagi końcowe
      1. Droga przebyta przez jacht i liczba zwrotów może być co najwyżej dwukrotnie większa od uznanej za niezbędne , przez komisję egzaminacyjna; każdy z manewrów można powtórzyć.
      2. Wyklucza się możliwość prowadzenia egzaminu z alarmu "człowiek za burta" na ograniczonym akwenie.
      3. Na życzenie zdającego komisja egzaminacyjna powinna umożliwić mu zapoznanie się w czasie kilku minut z własnościami żeglugowymi jachtu.
      4. Przed egzaminem komisja egzaminacyjna powinna zapoznać zdających z niniejszymi wytycznymi, a po jego zakończeniu - omówić wyniki, zwłaszcza w przypadku ocen niedostatecznych.
      5. Komisja egzaminacyjna ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo żeglugi w czasie egzaminu.
      6. Jeżeli komisja egzaminacyjna uzna, że wykonywany manewr zagraża bezpieczeństwu jachtu lub załogi, powinna odebrać zdającemu komendę, co oznacza dyskwalifikację zdającego.