Komendy na zwrot przez sztag i rufę macie dokładnie opisane w książce, lub w googlach. Poniżej przedstawiam komendy co do których są wątpliwości, bądz ich w ogóle nie ma w książce.
Nw. komendy są obowiązujące zarówno podczas szkolenia, jak i na egzaminie.
KOMENDY NA STER I DLA STERNIKA |
Ster prawo /lewo - rozkaz skręcenia płetwy sterowej w prawo/lewo o około 25-30 stopni od diametralnej jachtu |
|
Ster prawo/lewo na burt - rozkaz maksymalnego wychylenia steru |
|
Ster zero - rozkaz ustawienia płetwy sterowej w osi symetrii jachtu |
|
Ster prawiej/lewiej - rozkaz nieznacznego wychylenia płetwy sterowej w prawo/lewo w stosunku do jej dotychczasowego położenia |
|
Sternik ostrzyć - sternik ma zbliżać kurs jachtu do kąta martwego |
|
Sternik odpadać - sternik ma oddalać się od kąta martwego |
|
Sternik do lini wiatru - rozkaz utrzymywania dziobu pod wiatr |
|
Sternik do łopotu - rozkaz skręcenia jachtu do otrzymaniu łopotu (przy danym ustawieniu żagla) |
|
Sternik tak trzymać - rozkaz utrzymania kursu |
|
Sternik kurs 140 stopni - rozkaz zmiany dotychczasowego kursu na kompasowy |
|
Sternik 30 stopni w prawo - rozkaz zmiany kursu w prawo o 30 stopni w stosunku do kursu dotychczasowego |
|
KOMENDY NA ŻAGLE |
Przygotować żagle do stawienia - wykonanie wszelkich zabiegów aby żagle były gotowe do stawienia |
|
Przygotować żagle do zrzucenia - wykonanie wszelkich zabiegów aby żagle były gotowe do zrzucenia |
|
Grot (bezan, fok itd.) staw - rozkaz pełnego wybrania fału |
|
Grot (bezan, fok itd.) precz - rozkaz odknagowania fału |
|
Grota (bezana) szoty wybierz - rozkaz maksymalnego wybrania szotów (grota lub innych) |
|
Lewy/prawy foka(kliwra) szot wybierz - rozkaz maksymalnego wybrania wskazanego szota danego żagla |
|
Grota (bezana) szot wybieraj, prawy foka szot wybieraj - rozkazy wybierania odpowiednich szotów do otrzymania komendy dość |
|
Grot/bezan/fok luz - całkowity luz szotów |
|
Sztaksle luz - komenda oznaczająca całkowite wyluzowanie przednich żagli |
|
Grota/bezana/foka szoty luzuj - rozkaz luzowania szotów aż do otrzymania komendy dość |
|
Fok lewo/prawo na wiatr - rozkaz wypchnięcia za róg szotowy żagla pod kątem 40-45 stopni do symetralnej jachtu |
|
Frot/bezan lewo/prawo na wiatr - rozkaz wypchnięcia bomu do want, jednocześnie podnosząc go do góry |
|
Fok na motyla - ustawienie foka za pomocą szotów tak aby pracował po przeciwnej stronie niż grot |
|
Uwaga na żaglach - komenda zwracająca uwagę załogi na żagle |
|
KOMENDY NA KOTWICĘ |
Przygotować kotwicę do rzucenia |
|
Uwaga na nogi - ostrzeżenie związane z rzuceniem kotwicy |
|
Kotwicę rzuć |
|
Do wybierania kotwicy/ przygotować kotwicę do wybrania |
|
Kotwicę wybieraj/kotwicę wybierać |
|
Kotwicę rwij - komenda nakazująca wyrwanie kotwicy z dna i podciągnięcie jej pod dziób |
|
Klar przy kotwicy/sklarować kotwicę - rozkaz wyciągnięcia kotwicy na pokład, oczyszczenia i złożenia |
|
Kotwica na pokład - rozkaz wciągnięcia kotwicy na pokład, przymocowania i sklarowania łańcucha bądz cumy |
|
Kotwica patrzy w prawo/lewo/prosto - meldunek określający położenie kotwicy |
|
KOMENDY NA DRYFKOTWĘ |
Przygotować dryfkotwę do rzucenia - rozkaz polega na zamocowaniu do niej liny głównej i powrotnej, sklarowaniu tych lin i obłożeniu liny głównej na pachołku, przymocowaniu do dryfkotwy obciążenia i bojki. |
|
Uwaga na nogi - ostrzeżenie związane z rzuceniem dryfkotwy |
|
dryfkotwę rzuć |
|
Luzować na linie głównej i powrotnej - rozkaz luzowania obu lin aż do otrzymania komendy "dość luzować" |
|
Wybierać (linę powrotną)/dryfkotwę - po ściągnięciu następuje meldunek "dryfkotwa pod dziobem/rufą |
|
Dryfkotwa na pokład |
|
Klar na dryfkotwie - komenda nakazująca sklarowanie lin, odczepienie bojki i obciążnika i innych czynności |
|
KOMENDY, POLECENIA I MELDUNKI NA CUMY, SZPRINGI I OBIJACZE |
Przygotować cumy/szpringi do oddania - nakaz sklarowania cum/szpringów |
|
Cumę/szpring dziobową/rufową na biegowo - rozkaz zmiany zacumowania na sposób umożliwiający luizowanie i odcumowywanie się z pokładu |
|
Szpring rufowy wybieraj |
|
Cumę dziobową wybieraj |
|
Luz cumy/szpringu dziobowej/rufowej wybierz - nakaz wybrania nadmiernego luzu wskazanej liny i ponownegozaknagowania |
|
Przygotuj cumę dziobową/rufową do podania - należy sklarować cumę |
|
Cumę dziobową/rufową podaj - nakaz rzucenia cumy na keję |
|
Cumę dziobową/rufową na ląd/na keję - należy wyskoczyć na ląd i czekać na podanie cumy |
|
Uwaga na cumach - komenda zwracająca uwagę załogi na cumy |
|
Uwaga na nogi - ostrzeżenie związane z rzuceniem dryfkotwy |
|
Cumę dziobową/obłóż - wykonuje sięcumując na pachołku |
|
Cumę na boję - należy przełożyć przez ucho boi wolny koniec cumy |
|
Klar na cumach - nakaz sklarowania cum |
|
Przygotuj obijacze - rozkaz wydobycia spod deku odbijaczy i umieszczenia ich na pokładzie |
|
Odbijacze na prawą/lewą burtę - komenda wykonywana przy dochodzeniu do pomostu, nakazuje przełożenie odbijaczy na tę burtę, którą będziemy podchodzić |
|
Chroń burtę - rozkaz zabezpieczenia burty przed uszkodzeniami w wyniku uderzeniea np. o pomost |
|
KOMENDY, POLECENIA I MELDUNKI NA HOL |
Przygotować hol do podania - komenda nakazująca sklarowanie cumy, przeniesienie jej na achterdek lub fordek i przymocowanie jednego końca cumy do jachtu |
|
Przygotować się do przyjęcia/wzięcia holu - nakaz znalezienia się na odpowiadnich stanowiskach |
|
Hol podaj - przekazaniu holu drugiej jednostce |
|
Hol przyjmij - polega na odebraniu go, przeniesieniu na dziub lub rufę i przymocowaniu |
|
Hol luzuj - rozkaz powolnego luzowania holu aż do komendy "dość" |
|
Hol wybierać - rozkaz powolnego wybierania holu aż do komendy "dość" |
|
Przygotuj hol do oddania - należy rozlużnić hol na w miejscu przywiązania |
|
Uwaga na holu - komenda zwracająca uwagę załogi na hol |
|
Uwaga na nogi - ostrzeżenie załogi przed zaplątaniem się w hol |
|
Hol oddaj |
|
Hol na pokład - odebranie od innej jednostki holu i wciągnięcie go na własny pokład |
|
Hol klaruj - nakaz sklarowania holu |
|
KOMENDY I POLECENIA NA SILNIK |
Uruchomić silnik - komenda nakazująca uruchomienie silnika |
|
Mała naprzód(wstecz)/pół naprzód(wstecz)/cała naprzód(wstecz) - rozkaz nadania silnikowi odpowiedniej liczby obrotów |
|
Silnik stop - nakaz pozostawienia silnika w ruchu na biegu jałowym |
|
Odstawić silnik - komenda nakazująca wyłączenie silnika |
|
Przygotować się do manewrów silnikiem |
|
INNE KOMENDY |
przygotować się do zwrotu przez sztag/rufę |
|
Wachty na pokład |
|
Załoga na pokład |
|
Eszystkie ręce na pokład |
|
Na stanowisko manewrowe |
|
KOMENDY SZALUPOWE |
Obsada do łodzi - nakaz zajęcia przez załoge uprzednio ustalonych miejsc |
|
Odbij - nakaz wykonania wszystkich czynności związanych z odbijaniem (odcumowanie łodzi i wypchnięcie przez bosakowych i wyprowadzenie łodzi na wodę) |
|
Wiosła chwyć - komenda nakazująca przygotowanie do wiosłowania (wiosła uniesione na nadburcie) |
|
Wiosła - komeda wyjściowa do rozpoczęcia wiosłowania i do wszelkich zmian w trakcie wiosłowania |
|
Obie naprzód - rozpoczęcie wiosłowania do przodu przez wioślarzy z obu burt |
|
Obie wstecz - rozpoczęcie wiosłowania do tyłu przez wioślarzy z obu burt |
|
Prawa/lewa naprzód, lewa/prawa wstecz - wioślarze odpowiedniej burty wiosłują w nakazanym kierunku |
|
Hamuj/Wiosła w wodę - rozkaz zanurzenia w wodzie piór ustawionych pionowo i prostopadle do symetralnej łodzi |
|
Wiosła spław/Wiosła puść - rozkaz wyjęcia wioseł z dulek, przełożenia poza burtę, ustawienia równoległego do burt, piórem w kierunku rufy |
|
Wiosła skróć/Wiosła skrzyżuj - ustawienie rękojeści pod nadburciem przeciwnej burty, a piór wioseł płasko |
|
Wiosła na wiatr - nakaz ustawienia wioseł jak po komendzie "wiosła skróć", lecz pióra ustawione pod kątem prostym do wody |
|
Wiosła wzwyż - komenda nakazująca wyjęcie wioseł z dulek i ustawienie ich pionowo na pokadzie, piórami do góry |
|
Bosak - przy dobijaniu do brzegu, pomostu układa się wiosła w osi symetrii łodzi, a bosakowy podnosi bosak okuciem do góry, a inny przygotowuje cumę |
|
Obsada z łodzi - komenda dla bosakowych by podać cumę dziobową, a wioślarze zabezpieczają burtę. Po klarze następuje opuszczenie łodzi przez obsadę |